Handleiding: werkproces voor bonnen
Door de toepassing van het werkproces middels inspecties, storingen en acties, wordt het registreren, opvolgen en afhandelen van werkzaamheden overzichtelijker en efficiënter.
Wanneer u een bon aan wilt maken krijgt u het volgende scherm in beeld. Bij het aanmaken van de bon zult u gevraagd worden om op zijn minst de verplichte velden in te voeren. Deze zijn aangegeven met een *.
Bij het aanmaken van een bon zult u verschillende statussen zien. Gebaseerd op deze statussen kunt u telkens verder gaan naar de volgende stap in de bon.


Een geopende bon start met de werkomschrijving, hier kunt u de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden noteren.
Bij het onderdeel foto's en documenten kunt u bestanden uploaden door te klikken op bestanden toevoegen, of door bestanden te slepen. U kunt bijvoorbeeld foto’s van de uitgevoerde werkzaamheden of rapportages uploaden.


Algemeen
-
Gemaakt door: toont de aanmaker en de datum van de bon;
-
Bonnummer & Type: uniek nummer en type activiteit;
-
Object & Prioriteit: koppeling met het object en urgentieniveau;
-
Datum van storing: wanneer de storing is gemeld;
-
Tags: toevoegen voor extra herkenbaarheid (optioneel).
Toegewezen aan
-
In het blok toegewezen aan kunt u kiezen uit de gekoppelde leveranciers en bijbehorende medewerkers. Kunt u de leverancier of medewerker niet vinden? Neem dan contact op met de support afdeling.
Financieel en contractinformatie:
-
Indien er gebruikt gemaakt wordt van de contract module, dan kunt u onder financieel zien welk contract van toepassing is en eventueel een factuurperiode gekozen worden. De contracten zijn terug te vinden in SAM onder het kopje financieel – contracten.

Meterstanden registreren
Indien van toepassing kunt u meterstanden toevoegen door te klikken op Meterstanden registreren


Arbeids- en materiaalkosten
Bij arbeids- en materiaalkosten registreert u de uitgevoerde werkzaamheden en materialen. Wanneer er gebruikt gemaakt wordt van de contracmodule, kunt u via het dropdown menu de contractartikelen selecteren. Wanneer hier geen gebruikt gemaakt van wordt kunt u kiezen voor de opties buiten contract.


-
Registratie afhandeling
Hier vult u de start- en einddatum in wanneer de werkzaamheden hebben plaatsgevonden, de bron van het probleem en het betrokken component zijn ingevuld. Daarnaast kunt u eventueel een opmerking plaatsen wat er precies is gedaan om de bon af te handelen.

Tijdlijn
Onderaan het scherm vindt u de tijdlijn waar alle statuswijzigingen en opmerkingen van deze bon worden weergegeven. Dit maakt de opvolging van de bon volledig inzichtelijk.

Statussen
In de volgende afbeelding kun je de alle mogelijke statussen per proces zien.









